סובלים מכאבים בצוואר? אופי העבודה במאה ה-21 הכולל הרבה מאוד ישיבה מול המחשב ומעט מאוד פעילות גופנית, הוא הגורם מספר אחד לרמת השכיחות הגבוהה של כאבי צוואר בקרב האוכלוסיה המערבית. כאבי צוואר עשויים להגביל את התפקוד ולהסב כאב רב לסובלים מהם. אז מה הסיבות להתפתחות כאבים בצוואר? כמה זמן נמשכים כאבי צוואר ואיך ניתן לטפל בהם? מומחי אורטוקל משיבים לשאלות ומעניקים מידע ועצות מדויקות למניעת התופעה ההולכת וגדלה. כאבי צוואר: כל מה שחשוב לכם לדעת.

כאבי צוואר - מידע חשוב

כאבי צוואר המכונים באנגלית Cervical Pain ונקראים בעגה העממית "צוואר תפוס", מהווים תלונה שכיחה בקרב רבים כאשר הסיבות לה עשויות להיות מגוונות: החל מבעיה זמנית הקשורה בכאב ממקור שרירי ועד כאבים הקשורים בלחץ עצבי. 

כפי שפתחנו, בעיות בצוואר עשויות לנבוע ממתח בשרירי הצוואר הנובע מישיבה ממושכת מול מחשב או בנהיגה יומיומית במשך שעות.

חשוב לפנות לרופא בכל מקרה בו הכאב נמשך זמן רב או מלווה בתסמינים נוספים הכוללים הקרנת הכאב לכיוון חגורת הכתפיים והידיים, סימנים סיסטמיים במערכות גוף נוספות כגון ירידה במשקל, חוסר תאבון וכאבים בלילה וכן הפרעות תפקודיות בידיים.

כאבי צוואר - התסמינים

את סוגי כאבי הצוואר ניתן לחלק ל-2 עיקריים:

כאבים מכניים

כאב הקשור בתנועה של הצוואר או של מפרקי חגורת הכתפיים. כאב זו יופיע כביטוי לבעיות צוואר שונות כגון: מחלות דיסקליות, דלקות שרירים, מחלה מפרקית, שברים וגידולים.

כאבים במנוחה

כאב שמופיע ללא קשר לפעילות של השרירים והמפרקים. כאב זה מחייב בירור רופא מיידי.

אבחון כאבי צוואר

מיקום הכאב בצוואר יסייע באבחון הבעיה. קיימים מספר מיקומים אפשריים:

  • באזור הצוואר האחורי - קשור בדרך כלל למחלות עמוד שדרה צווארי או לשרירי המייצבים ושרירי עמוד השדרה.
  • באזור הצוואר הקדמי - קשור בדרך כלל למערכות נוספות בגוף כמו: הקנה, הוושט ובלוטת התריס.

שיחה עם הנבדק ובדיקה גופנית יאפשרו לרופא ברבים מהמקרים לגבש דרך טיפול מתאימה. במקרה הצורך יפנה הרופא את המטופל לבדיקות דימות ו/או לבדיקה של רופא מומחה.

לעיתים יופנה המטופל לביצוע בדיקת MRI שתעריך את מצב העצבים, חוט השדרה, הדיסקים והרקמות הרכות.

במקרי טראומה לעיתים יפנה הרופא המטפל לביצוע בדיקת CT.

במקרים בהם יש לברר בעיות בעמוד שדרה צווארי ייתכן שימוש בבדיקות לסוגי הערכה נוספים של תהליכים דלקתיים באזור. בדיקות אפשריות כוללות: בדיקת הולכה חשמלית, בדיקת מיפוי עצמות ועוד.

כמה זמן אמורים להימשך כאבי צוואר?

כאבי צוואר עשויים להימשך בין מספר ימים עד לכמה חודשים. במקרה בו מדובר בבעיה כרונית, כאבי צוואר עלולים לתקוף את המטופל ולהימשך אף שנים ארוכות.

משך זמן הכאב מושפע מסיבת הכאב ומאופי הבעיה. לרוב, כאב החולף לאחר ימים מספר מצביע על מקור שרירי ואינו דורש אבחנת רופא. עם זאת, במידה ומדובר בכאב הנמשך מספר שבועות או אם מתרחשים התקפי כאבי צוואר בצורה חוזרת ונשנית, כאן חשוב לעמוד על סיבת הכאב ולברר עם גורם רפואי מקצועי את הגורם לכאבים.

אילו נורות אזהרה מצביעות על צורך בבירור רופא מיידי?

קיימים מספר סימנים העשויים להצביע על צורך בבירור מיידי לגורם הבעיה. להלן רשימת הנורות האדומות שאסור להתעלם מהן:

  • ירידה במשקל, איבוד תיאבון, כאבים המעירים משינה, היסטוריה רפואית של גידולים או דיכוי של מערכת החיסון - כאבים מסוג זה עשויים להצביע על הפרעה בעמוד שדרה צווארי כביטוי למחלה זיהומית או גידולית.
  • כאבי צוואר כתוצאה מחבלה.
  • חשד ללחץ עצבי כגון כאב המקרין לגפיים, הפרעה תחושתית בגפיים, הפרעה בתפקוד סוגרים והפרעה ביציבה והליכה - כל אלו מחייבים לפנות בדחיפות למיון לצורך בירור מקור הבעיה וטיפול בו.

כאבי צוואר - הגורמים 

כאבי צוואר עלולים להיגרם מפגיעה באחד ממבני עמוד השדרה הצווארי: החוליות, המפרקים הבין-חולייתיים, הדיסקים הבין חולייתיים, רצועות ושרירים המפעילים ומייצבים חלק זה של עמוד השדרה.

שחיקת הדיסקים והמפרקים היא תופעה טבעית המתרחשת עם העלייה בגיל. מידת השחיקה קשורה למרכיבים סביבתיים ולגנטיקה ולכן בקרב אנשים שונים הדומים הן בגיל והן ברמת פעילות - רמת השחיקה תהיה שונה.

בהקפדה על הימנעות מפעילות מאומצת של שרירי הצוואר ושמירה מפני חבלות תתאפשר מניעת האצת תהלי השחיקה מה שימנע או לפחות יעכב כאבים צוואריים.

איך ניתן לשחרר צוואר תפוס?

רבים מהסובלים מכאבי צוואר עשויים לחוות הקלה בכאב באמצעות מנוחה והפחתת עומס הפעילות. כך לדוגמה: הפחתה בשעות עבודה רצופות מול מחשב או בנהיגה. בזמן עבודה רצוי מאוד מדי חצי שעה לקום מהכיסא ולבצע פעילות לשרירי הצוואר על מנת לשפר את התנועתיות ולחמם את השרירים והמפרקים השונים.

נוסף על כך ניתן ליטול משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת ולבצע תרגילי פיזיותרפיה לשרירי הצוואר.

אגב, בעבר הייתה מקובלת המלצת שימוש בסד לצוואר למניעת תזוזה של הצוואר, היום הרפואה הגיעה למסקנה שטיפול זה אינו יעיל ועלול אף להזיק.

כאבי צוואר כרוניים - אפשר לחיות איתם

במידה ואתם סובלים מכאבי צוואר כרוניים חשוב שתדעו כי ניתן בהחלט להקל ולהפחית את עוצמת הכאב. מומחי אורטוקל מציגים 2 הנחיות חשובות:

1.דאגו להפעלה סימטרי של שרירי הצוואר והימנעו מהטייה ממושכת לצד אחד כגון בזמן שיחה בנייד וכדומה.

  1. הפחיתו זמן הטיה של הצוואר כגון בזמן ישיבה מול מחשב בצורה כפופה.

שינויים בשגרת עבודה העשויים להקל על כאבי צוואר

  • שימוש בזרועות ארגונמיות להתאמת גובה מסך המחשב לגובה המשתמש ללא כיפוף של הצוואר או אף שימוש בהגבהה של המסך על גבי מספר ספרים.
  • הקפדה על הפסקות מרובות בישיבה מול מסך שעות ארוכות ביום.
  • הקפדה על ביצוע הפסקות מרובות בעבודה הדורשת שעות נהיגה רבות.
  • בעבודה העוסקת בפעילות גופנית יש לבצע שינוי תנועתי באמצעות אמצעי עזר כגון: שנורקל בזמן שחייה, הפחתה של מספר התנועות הדורשות עירוב של שרירי הצוואר במהלך אימון ועוד. לצורך התאמת השינוי מומלץ להתייעץ עם אורטופד המומחה לפציעות ספורט.
  • לעיתים שימוש במדרסים אורטופדיים בהמלצת מומחה אורטופדיה יאפשר את העברת העומס משרירי הצוואר ופריסתם על פני שרירי הגוף כולו. שינוי זה עשוי להפחית מאוד בכאבי צוואר בקרב אלו העובדים בעמידה כגון עובדי הוראה.
  • במקרים מסוימים בהם תנאי העבודה גורמים למיקרוטראומה חוזרת, יש לשקול שינוי תעסוקתי.

אלו סיבוכים עלולים לקרות כתוצאה מטיפול בכאבי צוואר?

בכאבי צוואר המתרחשים כתוצאה משחיקה קטנים הסיכויים לסיבוכים כתוצאה מטיפול בגורם הכאב. לעומת זאת, קיים סיכון בטיפול במחלות זיהומיות וגידולים או בטיפול בטראומה כאשר הטיפול עוסק בחוט השדרה. חשוב לציין כי בכל מקרה בו יש חשש ללחץ עצבי כתוצאה משחיקה יש לפנות מייד לרופא על מנת למנוע סיכונים.

לסיכום

לכאבי צוואר גורמים שונים הפוגעים בתנועת הצוואר ומביאים לתחושת כאב. בכל מקרה בו תחושת הכאב נמשכת או שהתקפי הכאב נשנים, חובה לפנות לגורם רפואי מקצועי שיאבחן את הסיבה לבעיה וישלול מצבים פתולוגיים. במקרים של כאבי צוואר כרוניים חשוב לפעול על מנת לייצר תמיכה לאזור הצוואר ולמנוע פעולות שתחמרנה את המצב. בכל מקרה בו הכאב מופיע בזמן מנוחה ואינו קשור בתנועה חשוב לפנות לרופא בהקדם לבירור הבעיה.