למנח תקין של כף הרגל - השפעה על יציבות הגוף כולו. מנח לקוי לעומת זאת, עלול לגרום לעומסים שונים על שרירים ומפרקים ולגרום לכאבים זמניים או מתמשכים. מדרסים אורטופדיים נועדו כדי לשפר את מנח כף הרגל ולייצר תמיכה לגב התחתון, לשרירי הליבה, לברכיים ולקרסוליים. תמיכה זו מאפשרת מניעת היווצרות ליקויי יציבה וטיפול בהם במידה וכבר השתרשו. מדרסים אורטופדיים - המידע המלא בשיתוף מומחי אורטוקל - המרכז לאספקת פתרונות אורטופדיים מקצועיים.

מהם מדרסים אורטופדיים?

מדרס הינו אביזר אורטופד שמיוצר בהתאמה אישית לכף הרגל ונועד לשפר תפקודי הליכה, לפזר עומסים, להפחית עומסים ולתקן מנחים לקויים. את המדרס האורטופדי מציבים בתוך הנעל והוא ניתן להעברה מנעל לנעל ובלבד שהנעל רחבה ואיכותית מספיק כדי לקלוט את המדרס.

ליקויים נפוצים בכף הרגל הדורשים שימוש במדרס אורטופדי

מנחים לקויים מלידה נפוצים בקרב רבים מהאוכלוסיה: קשת גבוהה, קשת שטוחה וקריסה של הקרסול החוצה או פנימה. בנוסף, מחלה בכף רגל, שימוש בנעליים בלתי מתאימות או בעיות שונות בגב עלולות להוביל לשינוי המנח הבסיסי ולגרום לליקויים. מנחים בלתי בריאים בכפות הרגליים עשויים לגרום  לעיוות של כף הרגל והאצבעות, כאבים וקושי לעמוד/ללכת זמן ממושך.

במקרים אלו, שימוש במדרסים אורטופדיים מקצועיים מאפשר את הפחתת הלחץ וחלוקת העומסים בצורה מאוזנת על פני חלקי הגוף השונים כך מתרחש שינוי לטובה בכל יציבת הגוף.

שימוש במדרס אורטופדי - למי זה מתאים?

מדרסים מיועדים לשימוש עבור הסובלים ממצבים רפואיים מגוונים: בעלי ליקויים במנח כף הרגל, הסובלים מתופעת "דורבן" בעקב, ספורטאים המתאמנים בתדירות רבה ובעצימות גבוהה ונדרשים למעטפת תמיכה לכף הרגל וכן חולי סוכרת. 

חשוב לדעת שמדרסים מתאימים לא רק למי שסובל בפועל מכאבים הודות למנח לא בריא - אלא גם למי שרוצה להגן על כף הרגל ולמנוע שחיקה של סחוסים ונזקים עתידיים נוספים. שימוש במדרסים, כפי שמציגים מחקרים מקצועיים, מוביל לירידה ברמת שחיקת הסחוס - תופעה אופיינית ההולכת ומחמירה ככל שהגיל עולה.

שימוש במדרס אורטופדי

שימוש במדרסים בקרב חולי סוכרת

חולי סוכרת שזרימת הדם לאזור כף רגלם לוקה בחסר עלולים לפתח שפשופים, יבלות ופצעים. פצעים אלו ברבים מהמקרים אינם מחלימים בקלות ועלולים להחמיר ולהפוך לכיבים חמורים. זו הסיבה שמומלץ מאוד השימוש במדרסים לחולי סכרת הסובלים מפצעים ברגליים. המדרסים מאווררים את כף הרגל, מאיצים את זרימת הדם ומאפשרים החלמה מזורזת של הפצעים.

סוגי מדרסים אורטופדיים

בשוק המדרסים האורטופדיים קיימים מספר סוגי מדרסים המיועדים למספר מצבים רפואיים:

מדרסים לתיקון מנח לקוי

מדרסים אלו מיוצרים מחומרים קשיחים על מנת לגרום לכף הרגל לשנות את המנח הלקוי שהתקבע בה כגון: פלטפוס או קריסה פנימה/החוצה של כף הרגל (בעיות פרונציה).

מדרסים לחולי סוכרת

מדרסים המיוצרים מחומרים רכים וגמישים הכוללים אזורים ממוקדים להפחתת הלחץ ולפיזור עומסים. מדרסים אלו עונים על הצורך לאוורר את כף הרגל בה מתקיימת זרימת דם לקויה. 

מדרסים לספורטאים

מדרסים אלו ייעודיים עבור פעילות ספורטיבית מאומצת בעצימות גובהה ומעניקים משטח יציב ותומך לרגלי הספורטאי. חשוב להבין כי כפות רגליים של העוסקים בפעילות גופנית תחרותית עומדים בלחץ חזק מאוד. שימוש במדרסים יאפשר חלוקה של עומסים כך שלא יתנקזו לנקודות לחץ בודדות. בצורה כזו כף הרגל של הספורטאי מוגנת מפציעות ספורט מתמשכות. נציין כי מדרסי ספורט אורטופדיים מאפשרים אף את טיוב ביצועי הספורטאי.

איך ניתן לזהות צורך במדרסים אורטופדיים?

חווים כאב בכף הרגל בזמן הליכה? חשים אי נוחות כשאתם עומדים? מזהים שחיקה בלתי אחידה בנעליים? נורות אזהרה אלו מצביעות פעמים רבות על ליקוי במנח כף הרגל. ייתכן מאוד ושימוש במדרסים על פי המלצת רופא, יוכל למנוע את תחושת הכאב/חוסר הנוחות אותן אתם מרגישים.

איך לבחור את המדרס האורטופדי הנכון?

תחילה חשוב לזהות את הצורך המוביל לרכישת מדרס: צורך רפואי, רצון להגן על כף הרגל, מנח לא תקין הדורש תמיכה, בעיה רפואית כמו דורבן או סוכרת ועוד. הבנת הגורם לבעיה תאפשר התאמה טובה יותר של המוצר הרלוונטי לפתרון מושלם.

בשלב שני חשוב לבצע בדיקת התאמה אצל אורטופד מומחה. איש מקצוע מנוסה ידע לאבחן את הבעיה ולהמליץ על סוג המדרס הנחוץ. 

השלב האחרון שהוא לא פחות חשוב מקודמיו הוא אבחון התאמת המדרס לנוחות שימוש מושלמת. שימו לב האם המדרס האורטופדי אכן משפר את ביצועי ההליכה שלכם, האם הוא מקל על תחושת הכאב ומעלים את חוסר הנוחות. במידה והמדרס לא נוח לכם או לא מתאים לנעל, חשוב לחזור ולדייק את טיב איכות המדרס עד לקבלת בסיס תמיכה איתן לכף הרגל שלכם.

נטילת מידות למדרסים אורטופדיים - השיטות השונות 

  • נטילת מידות במנח ישיבה  -  בחינת מצב כף הרגל ונטילת מידות בישיבה מאפשרת קבלת אינדיקציה על מנח כף הרגל ללא שמופעלים עליו כל לחצים. אבחנת מנח כף הרגל בצורה הבסיסית שלו מאפשרת לזהות נקודת לחץ באמצעות לחיצות עדינות ולבחון את יכולת התנועה.
  • במנח עמידה - בצורה כזו ניתן לבחון כיצד מגיבה כף הרגל כשהיא נושאת את משקל הגוף. מדידה זו לרוב מדויקת יותר שכן, היא משקפת את תסמיני המנח הלקוי בצורה הבולטת ביותר.
  • נטילת מידות בהליכה - אבחון מנח כף רגל בזמן הליכה משקף את המצב כמות שהוא כשהלחץ המופעל עליו הוא הגבוה ביותר. מנח מדידה זו מתאים בעיקר עבור מדרסים לספורטאים או בעלי דפוסי הליכה קבועים המוכרים בעולם הרפואה. נטילת מידות למדרסים בתנועת הליכה מאפשר לאתר סטיה שלא הופיעה במנח ישיבה או במנח עמידה.
  • באמצעות מכשיר סריקה מתקדם - הקדמה הטכנולגוית משאפרת לבצע מדידה של מידות המטופל באמעצות סורק מתקדם. מדידה זו מכונה  3D SMART TECH והיא מצלמת תמונה מדויקת ביותר של כפות הרגליים לצורך קביעת מידות והתאמה במדרסים אורטופדיים.

התאמת מדרס אורטופדי למטופל - על פי אילו פרמטרים?

מומחי אורטוקל מסבירים כי ניתוח ואבחון מצב כף הרגל כולל התייחסות מעמיקה למספר פרמטרים בהתאם לאורח חייו ונתוניו האשיים של המטופל. טכנאי אורטופדיה יבחן את גובה המטופל, משקל גופו, גילו, מטרת הזמנת המדרס האורטופדי ומבנה רקמות השומן והעור בכף הרגל. בנוסף יבצע מומחה אורטופדיה אבחון פתולוגי. אבחן מצב המטופל ייעשה בישיבה, בעמידה ובהליכה.

התאמת מדרס אורטופדי

מה כולל אבחון כף הרגל לצורך התאמת מדרס?

אבחון מצב כף הרגל יכלול תחילה תשאול של המטופל לגבי נקודות הכאב בכף הרגל ובגוף כולו. לאחר מכן יבדוק הארטופד את טווחי התנועה של מפרקי הקרסוליים והבהונות. האורטופד ימשש את הרקמות הרכות והמפרקים וילחץ על אזורים שונים בכף הרגל במטרה לזהות את מוקדי הכאב. 

נוסף על כך יבחן האורטופד את צבע השוקיים וכפות הרגליים מה שעשוי להעיד על אופן זרימת הדם באזור. האורטופד יבדוק את עובי רקמת העור בכף הרגל, את מבנה הבהונות ואת עמדת העקבים. בעמידה על קצות אצבעות הרגליים יבדוק איש המקצוע את תפקוד שרירי השוקיים והקרסוליים ולבסוף יבצע בדיקה של אורך הרגליים על מנת לשלול פער באורכן של הרגליים.

לסיכום

מדרסים אורטופדיים נועדו כדי לתמוך, להגן ולאפשר ריפוי של בעיות רפואיות בכף הרגל. מומלץ מאוד להיוועץ במומחה כף רגל ואורטופדיה על מנת להתאים מדרס מתאים שיקל על חוסר הנוחות, יאפשר את שיפור היציבה ואף יטייב ביצועים במידה ומטרתו לסייע בפעילות ספורטיבית.