מדרסים נכנסו כבר לפני שנים לתודעה הציבורית כמדרסי מדף שניתן לרכוש בחנויות מתאימות, ובשנים האחרונות מדרסים אורטופדיים צוברים יותר תאוצה מתוך הבנה שלכל כף רגל יש מבנה שונה ולצורך כך יש להתייעץ עם גורם מקצועי בתחום - בין אם זה אורטופד, פיזיותרפיסט או פודולוג שיכולים להמליץ על סוג המדרס שהכי מתאים, ואף ליצור למענכם מדרס בהתאמה אישית. 

אורטוקל מתעסקת כבר שנים באביזרים אורטופדיים, ועוזרת לאלפי לקוחות להקל ואף להפסיק את הכאב עם מוצריה, ובמאמר הבא נציג בפניכם מגוון סוגי מדרסים וההבדלים ביניהם.

למה לי מדרס אורטופדי?

מגוון אוכלוסיות משתמשות כיום במדרסים - ספורטאים, אנשי מקצוע שעומדים רוב היום (לדוגמא ספרים, מלצרים, ברמנים ועוד), אנשים עם עודף משקל ובעיות ביציבה, ובכללי אנשים הסובלים מבעיות אורטופדיות שונות מה שמתבטא בעומסים בכף הרגל, בברכיים ובגב התחתון.

מדרס אורטופדי נועד להקל על כאבים, בולם זעזועים, מוריד בעומסים, עוזר בשיפור היציבה ועוד. אם אתם מרגישים שמדרסים אורטופדיים יעזרו לכם, תמיד מומלץ להיוועץ עם גורם מומחה ולהבין איזה מדרס הכי תואם לצרכים היומיומיים שלכם.

סוגי מדרסים אורטופדיים

נהוג לחלק את סוגי המדרסים לשתי קטגוריות: מדרסי מדף ומדרסים בהתאמה אישית.

מדרסים לנעליים

בשוק קיימים לא מעט סוגי מדרסים שונים, וזאת על מנת להתאים את המדרסים לצרכים השונים של המטופלים. להלן מספר סוגי מדרסים:

מדרסי מדף 

מדרסי מדף קיבלו את שמם כשם הם - אלו מדרסים שתראו בדרך כלל על המדף בחנויות שמוכרות מדרסים, חנויות אורטופדיות ואף חנויות נעליים וספורט. מדרסים אלו הוכנו מראש ללא התאמה אישית לכף רגל ספציפית, אך כן ניתן למצוא אותם ברוב המידות (לעיתים קשה למצוא במידות מאוד גדולות או קטנות).

יתרונות - ניתן לקנות מיד. אם קמתם בבוקר והחלטתם שאת האימון ערב שלכם אתם חונכים עם מדרסים חדשים, מדרסי מדף יספקו לכם את הזמינות הנדרשת, לעומת מדרס בהתאמה אישית שלוקח יותר זמן ולרוב גם יותר יקר.

חסרונות - אמנם מדרסי מדף בטכנולוגיה יותר מתקדמת יקבלו עם הזמן את צורת כף הרגל שלכם, אך מדרס ללא התאמה אישית עלול להיות בעייתי לאנשים עם מבנה כף רגל ספציפי.

מדרסי ספורט

ספורטאים רבים מפעילים מאמצים גדולים על היציבה ועל כף הרגל, לפעמים יותר מדי ולכן הם משתמשים במדרסים. ספורטאים עם בעיה רפואית מסוימת (כמו פלטפוס או קשת) במיוחד זקוקים למדרסים אורטופדיים מותאמים אישית, וספורט הכולל בתוכו ריצה מרובה לרוב דורש מדרסים, שכן עם הקילומטראז' מגיע הבלאי בברכיים, בכפות רגליים ובגב. 

למען חלוקת עומס שווה בכל כף הרגל של המבצע, מדרסי ספורט לרוב יהיו מותאמים אישית ויכללו חומרים מיוחדים, לרוב מגומי אלסטי או מחומרים גמישים אחרים. 

יתרונות - מדרסי ספורט מותאמים אישית, ונעשים מחומרים מיוחדים העוזרים לחלוקה שווה של העמס בכל כף הרגל.

חסרונות - מדרסים אלה לוקחים תכנון, זמן ומחיר יקר יותר, לכן אם אין לכם צורך אמיתי במדרס כזה, מומלץ להביא מדרס אורטופדי פשוט יותר שתואם לצרכים שלכם.

מדרס לדורבן

דורבן הינה דלקת לא נעימה בכרית כף הרגל המתבטאת בכאבים חדים.

מדרסים לדורבן הם מדרסים רפואיים מותאמים אישית. מדרסים אלו משחררים את הלחץ בעקב, מספקים תמיכה ברצועה ובכך מאפשרים הפחתה ברמת הכאב. זהו גם חלק חשוב בטיפול בדורבן מכיוון ששימוש במדרס מסוג זה אף תורם להחלמה מהירה יותר.

יתרונות - למי שסובל מדלקת הדורבן, שימוש במדרס מסוג זה יכול לתרום להחלמה מהירה יותר, ולהקלה ושחרור לחץ בכאבים.

חסרונות - ניתן לומר שאין חיסרון מהותי לשימוש במדרס לדורבן, כל עוד קיבלתם המלצה מרופא או כל מומחה בתחום.

מדרס ביו מכני

מדרס ביו מכני הוא מדרס העשוי מחומרים קשיחים ועמידים כמו גרפיט קרבון, פוליאוניל ופוליפרופילן. המטרה הנעלה של מדרס ביו מכני הוא לקבע את הרגל. מדרס זה מיועד בעיקר לסובלים מבעיות יציבה (פלטפוס או קשתיות עמוקה - קריסה פנימית של העקב). 

ספורטאים רבים הצריכים מדרס שיתמוך ברגל אף הם משתמשים במדרסים ביומכניים.

 

יתרונות - מתאים לכל מי שסובל מבעיות יציבה - פלטפוס או קריסה פנימית של העקב.

חסרונות - בעקבות הקשיחות שלו מתאים לסוג מאוד ספציפי של בעיות ולא מתאים לאנשים הזקוקים להקלה וירידה בלחץ באזור זה.

מדרס פונקציונלי

מדרס פונקציונלי עשוי מכמה שכבות, ובכך הוא מדרס עבה יותר ממדרסים אחרים. 

המדרס מגיע בהתאמה אישית ונחשב למדרס ''חכם'' - מדרס דינמי אשר ניתן לשנות אותו במידת הצורך, לפי דרישות המטופל.

התפקיד העיקרי של מדרס זה הוא לשפר את מחזור הדם בכף הרגל, אך הוא גם מסייע במניעה של יבלות ושלפוחיות ומספק תמיכה וייצוב לכף הרגל.

 

יתרונות - בלימת זעזועים יעילה, שיפור היציבה, מניעת נקעים ושברים, מענה יעיל לבעיות פרקים ומניעת היווצרות יבלות ושלפוחיות בכף רגלו של המשתמש. מתאים מאוד לשימושים יומיומיים.

חסרונות - מדרס פונקציונלי כאמור עשוי מהמון שכבות, מה שעושה אותו עבה ולא מתאים בעיקר לספורטאים או למטופלים בעלי כפות רגליים עם מבנה גדול ואף ''נפוח'' ביסודו.

מדרס גרפיט

זהו מדרס עמיד וחזק המכיל סיבים תרמופלסטיים ומגיע בארבע רמות קשיחות.

מדרס זה מתאים בעיקר למי שסובל מבעיות יציבה. מדרס זה הוא הקשיח במשפחת המדרסים, אך המשקל שלו קל באופן מפתיע ולא מוסיף כובד על הנעל.

מדרסים לנעלי אלגנט

יתרונות - מתאים לכל מי שסובל מבעיות יציבה, לדוגמא פלטפוס או קריסה פנימית של העקב, ומשקלו קל מאוד.

חסרונות - לא משמש כבולם זעזועים יעיל כמו סוגי מדרסים אחרים, קשיח מאוד ומתאים לבעיה מאוד ספציפית של בעיות ביציבה.

מדרסי סיליקון

מדרסי סיליקון הם מדרסים יחסית דינמיים, עם זמן הסתגלות והגעה לנוחות בשלב מאוד מוקדם בשימוש. מטרת המדרס הוא בעיקר לשמש כבולם זעזועים, ומתאים מאוד לשימוש יומיומי.

 

יתרונות - סיליקון הוא חומר פשוט אך יעיל. מחירו זול וזמן ההסתגלות למדרס זה מאוד מהיר.

חסרונות - לא מתאים לשימוש לספורטאים או לאנשים עם צרכים מיוחדים כגון דלקות או בעיות חמורות ביציבה.

מדרס שעם

מיועד בעיקר לחולי סוכרת. מדרסי שעם ידועים ברכותם ועוזרים במניעת פצעים בכפות הרגליים, בעיה נפוצה אצל חולי סוכרת.

לסיכום

אנשים רבים בעולם סובלים מבעיות שונות בכפות הרגליים, והמצאת מדרסים על מגוון הסוגים שלהם עוזרת לפתור בעיה מאוד מהותית, להקל משמעותית על חיי המטופלים. בעזרת הטכנולוגיה סוגי המדרסים ממשיכים להשתפר ולהתייעל, אנחנו באורטוקל נמשיך להתעדכן ולעדכן אתכם ואת אלפי לקוחותינו המרוצים ובכך לשמור את היום שלכם לקצת יותר נוח.