אז מה זה בעצם דורבן ברגל?

 דורבן הוא השם העממי לדלקת כרונית ברצועה הארוכה של כף הרגל (הנמתחת לכל אורך כף הרגל). השם הרפואי של דורבן ברגל הוא Plantar Fascilitis. ה-Plantar Fascia, או בעברית "החיתולית הפלנטרית" או "החיתולית הכפית", היא גיד העשוי רצועה סחוסית שטוחה המחברת בין העקב לכל אחת מן הבהונות, רצועה זו גם תומכת בקשת של כף הרגל. 

אנשים שסובלים מדורבן ברגל מתארים שהם חשים כאילו כל הזמן תקוע להם קוץ או שבר זכוכית. הם מדווחים על כאב כרוני שבא והולך ומתאפיין בתחושת דקירה עזה שהם מרגישים בעיקר שהם קמים מישיבה לעמידה. לסובלים מדורבן יתפתח גם מין זיז על העור שירגיש כאילו נכנס קוץ או משהו אחר כואב. למעשה הם ירגישו מין בליטה בעצם העקב. היום אנחנו יודעים שבליטה זו אינה מה שגורם לכאב אלא סממן נוסף של הדלקת. 

גורמים להתפתחות דורבן בכך הרגל 

דורבן ברגל יכול להתפתח אצל כל אחד ואחת. הוא יהיה נפוץ יותר בקרב אנשים שעומדים הרבה על הרגליים, או עוסקים בספורט בצורה אינטנסיבית. אם אתם עוסקים במקצוע בו אתם מבלים את רוב היום על הרגליים אז אתם בהחלט בקבוצת סיכון. מורים, רופאים, אחיות, ספורטאים ועוד יכולים להיות חשופים לדלקת יותר משאר האוכלוסייה. אך לא רק הם. 

חוקרים ורופאים מצאו מספר גורמים נוספים שמי שסובל מהם חשוף להיווצרות הדלקת: 

  1. בעיות במבנה כף הרגל – אנשים בעלי כפות רגליים שטוחות, מה שאנחנו קוראים לו פלטפוס עלולים למצוא את עצמם סובלים מדורבן. אך גם התופעה ההפוכה - או קשת מוגבהת במיוחד במרכז כף הרגל יכולה להוביל ליצירת דורבן. 
  2. השמנת יתר - שיוצאת עומס רב על כפות הרגליים יכולה אף היא להגביר את הסיכוי לדורבן.
  3. נעליים לא מתאימות – נעלים שלא תומכות בכף הרגל. שימוש ממושך בנעליים לא טובות בעיקר אם אתם עומדים הרבה או עוסקים בפעילות פיזית. עלינו לדאוג לכפות הרגליים שלנו ולבחור בקפידה את הנעליים אותם אנחנו נועלים. במקרים מסוימים מדרסים יכולים לעזור מאד למניעת היווצרות הדורבן.  
  4. פעילות ספורט מוגזמת – אם התחלתם לעסוק בפעילות ספורטיבית ללא סרגל מאמצים מתאים, יכול להיות שאתם מפעילים יותר מדי לחץ וגורמים לעומס בכף הרגל. אם התחלתם פעילות ספורטיבית ובעקבותיה החלו כאבי כפות רגליים, גשו מיד להיבדק. 

 

 

אז אם הגעתם לכאן אולי אתם סובלים מדורבן, או לכל הפחות חושדים בכך. אולי כואב לכם ומציק. אל תגידו נואש. נכון, זה לא כיף גדול אבל למזלנו יש היום פתרונות רבים. כעשרה אחוז מהאוכלוסייה סובלת מדורבן והשכיחות הגבוהה ביותר היא בקרב גילאי 40-60, אז אתם לא לבד. החדשות הטובות הן שהדורבן בר טיפול! ב 80% מהמקרים של דורבן ברגל, טיפול נכון ובזמן יעלים לחלוטין את הדלקת! 

 

דבר ראשון – מאבחנים!

את הדורבן חשוב לאבחן בהקדם האפשרי ולהתחיל טיפול. אבחון מוקדם יכול להביא לשיפור משמעותי ברמת הכאב – ואף לריפוי הדלקת. במקביל לטיפול אולי תתבקשו לעשות גם כמה שינויים בהרגלי החיים שלכם על מנת למנוע את שובו של הדורבן אל חייכם. 

חשוב לדעת שאתם עלולים לעכב את הזמן שיקח לכם לגשת לרופא להבדק כי הכאב של הדורבן בא והולך. אם יש לכם חלק מהתסמינים אנחנו ממליצים לנקוט בשיטת ״עדיף להיות בטוח, מאשר להצטער״ ולגשת לרופא להיבדק בהקדם. מקסימום בזבזתם שעה מהחיים, אך אם קיימת אפילו רק ההתחלה של התופעה גילוי מוקדם יכול להיות מאד משמעותי! 

איך מאבחנים? קודם כל לפי תיאור של המטופל. מה הוא מרגיש? איפה בדיוק כואב? ואיך מרגיש הכאב? לאחר מכן יבדוק הרופא את כף הרגל. הרופא גם ישלח אתכם ככל הנראה לצילום רנטגן. 

 

אוקיי, איבחנו לאן ממשיכים מכאן? כיצד מטפלים בדורבן?

  • שינויים בהרגלי החיים 
  • שינויים בהרגלי החיים שלכם יכולים לסייע לטיפול בדורבן, ובמקרים מסוימים הם יהיו הכרחיים לטיפול נכון בדלקת. אם אתם צריכים לעשות שינויים ואכן תעשו אותם יש סיכוי גדול שהתופעה לא תחזור שוב. טיפול יעיל לרוב יהיה חייב להיות מלווה בשינויים. 

    אילו שינויים משמעותיים תוכלו לעשות בהרגלי החיים? 

    1. פעילות גופנית - להקפיד על פעילות גופנית מותאמת למצבכם. פעילות נכונה יכולה לחזק את כף הרגל ולעכב או למנוע את היווצרות הדלקת. 
    2. מנוחה נכונה - שימו לב שאתם נחים מספיק ומאפשרים לכף הרגל את המנוחה החשובה עבורה. חשוב לתת לכף הרגל לנוח מפעילות כגון עמידה ממושכת הליכה וריצה
    3. הפחתת משקל - אם יש צורך כזה הפחתת משקל יכולה להוריד הרבה עומס על כף הרגל ולהקל עליכם מאד. נכון, עבור חלקנו זו משימה לא פשוטה אבל היא יכולה להיות מאד
    4. משמעותית במקרה של דורבן. 

     

     

  • מדרסים
  • מדרסים יכולים להיות גיים צ׳אנצר בטיפול בדורבן, בעיקר אם אתם סובלים מפלטפוס. מדרסים מקצועיים ומותאמים אישית יעזרו לכם עם הדורבן וישמרו על כף הרגל שלכם גם בפעולה מנע. למעשה, רופאים רבים ממליצים לבעלי פלטפוס להיעזר במדרסים גם אם לא התחילה להתפתח הדלקת, על מנת למנוע את הופעתה. אם כבר יש לכם דורבן שימוש במדרסים עשויה להביא לשיפור עצום ואף לריפוי מלא.

     

  • פיזיותרפיה 
  • פיזיותרפיה מותאמת אישית יכולה להקל עליכם משמעותית. היתרון המרכזי של פיזיותרפיה הוא שתוכלו לבצע מתיחות ופיזיותרפיה לכף הרגל, בבית ובזמנכם הפנוי, לאחר שעברתם הדרכה מתאימה. קיים סיכוי גדול שעם התמדה בתרגילים ומתיחות תופיע הקלה בתסמינים. 

  • ציוד תומך בכף הרגל 
  • גם על ידי ציוד שתומך בכף הרגל כגון תחבושת אלסטית, סד למתיחת הרגל בלילה ושימוש קבוע בתומכי קשת המתאימים לנעליים תוכלו לסייע לעצמכם רבות בזמנכם הפנוי בבית. אל תוותרו על פיזיותרפיה, תרגילים ועזרים חיצוניים, אלה יכולים להיות חלק אקוטי בהחלמה שלכם.  

  • טיפול בגלי הלם בדורבן 
  • טיפול בגלי הלם (גלי קול בעוצמה גבוהה ובתדר שאיננו שומעים) יכול להועיל מאד כנגד דורבן כף רגל. נשלב יחד עם הטיפול פיזיותרפיה ונטילת כדורים אנטי דלקתיים וכל אלה ביחד יכולים להביא לפתרון בעיית הדורבן. 

  • טיפולים נוגדי דלקת לדורבן ברגל
  • לעיתים יחליט הרופא על טיפול תרופתי. טיפול זה נמצא יעיל בעיקר בשילוב עם שאר הטיפולים. תופעת הדורבן מתאפיינת בדלקת המתפתחת באזור בו הרצועה מחוברת לעצם העקב, תרפות אנטי דלקתיות יסייעו בהחלמת הדורבן ויאפשרו לפיזיותרפיה לעבוד בצורה יעילה יותר. הטיפול יתחיל קודם לכן בשימוש באמצעים לא תרופתיים ומידה ולא יהיה שיפור נפנה לנוגדי דלקת. אם גם נוגדי הדלקת לא יפתרו את בעיית הדורבן יכול להיות שהרופא יפנה אתכם לניתוח. 

  • ניתוח דורבן 
  • למרבה השמחה, ניתוח דורבן הוא נדיר. בדרך כלל נוכל להשיג שיפורים משמעותיים ללא צורך בניתוח. יחד עם זאת, אם התחלתם טיפול ואין שיפור תוך שנה פחות או יותר, יתכן שיהיה צורך בניתוח. לאחר הניתוח חשוב להקפיד על מנוחה, ולשמור על הנחיות הרופא בנוגע למשקל על הרגל. אחרי הניתוח יתכן ויהיה על המטופלים להשתמש בעזרים שימנעו משקל עודף על הרגל כגון קביים, מקל הליכה, סד או גבס ועוד. 

     

    אם אתם סובלים מכאבים בכפות הרגליים ויש לכם את התסמינים המצביעים על דורבן, קבעו לכם תור בהקדם האפשרי. אבחנה בשלב מוקדם היא משמעותית. אז קדימה עכשיו זה הזמן הטוב ביותר. זכרו, לטיפול יש סיכויי הצלחה גבוהים אז גשו לטפל ותזכו להקלה בכאבים!