יש לכם כאבים בכף הרגל? התעוררתם בבוקר והדבר הראשון שהרגשתם הן כפות הרגליים שלכם? אחרי הליכות ארוכות אתם חשים כאב ובא לכם כף רגל חדשה? אתם לא לבד! כאבים בכף הרגל נפוצים ביותר בקרב בני האדם בכל הגילאים. הם יכולים להיגרם מאירוע אחד כמו נקע בקרסול שגרם לבעיות לטווח קצר או ארוך, או שהם יכולים לקרות בהדרגתיות כמו נניח דלקת בגיד אכילס. 

 

אז למה כואב לנו בעצם?

כפות הרגליים שלנו הן בעצם הנקודה בה הגוף פוגש את הקרקע. הן אמנם מאד חזקות ובאופן כללי אולי אחד האיברים המדהימים ביותר בגוף, אבל הן עומדות בפני עומסים רבים ואתגרים רבים. לא פלא שבעיות בכפות הרגליים נפוצות כל כך. חישבו על הגודל שלהן לעומת המשקלים שהן סוחבות. המבנה הפיזי של האדם אינו דומה לשום חיה בטבע, וניכר כי כפות הרגליים סופגות הרבה מאמץ שעלול להוביל לכאב. טיפול מתאים בהן יכול להיות ממש משנה חיים. 

עומסים על כף הרגל

עומסים על כף הרגלים נובעים מהרבה גורמים. פעולות כגון ריצה, קפיצה, סחיבת משקלים גדולים ועוד יכולות להוביל לכאב אם על ידי פציעה חד פעמית או על ידי שחיקה מתמשכת. נכון, כפות הרגליים שלנו חזקות ובנויות להתמודד עם עומסים אבל קורה שאנחנו לא מרגישים שהפעילות שלנו מעמיסה על כך הרגל יותר מדי. לעיתים קרובות תפגשו אנשים שסוחבים איתם כאבי כפות רגליים בצורה כזו או אחרת במשך שנים. פעמים רבות אנשים מקבלים שברי מאמץ או בעיות אחרות דווקא בגילאים צעירים, בצבא, בעבודה אינטנסיבית או אפילו בטיולים ארוכים. בהעדר טיפול יש סיכוי סביר שהבעיה תלך ותתעצם, עד כדי שהתעלמות לא תהיה אופציה יותר. 

כדי לדעת כיצד לטפל עלינו קודם כל לזהות את סוג הכאב. כשנדע ממה נגרם הכאב בכף הרגל לכאב נוכל גם לדעת במה כרוך הטיפול ומהו זמן ההחלמה. 

סוגי הכאבים השונים 

כפות-רגליים

נקע בקרסול – לרוב הקרסול נפגע על ידי תנועה לא נכונה או נפילה ואופן הפציעה הנפוץ ביותר הוא כאשר כף הרגל מסתובבת פנימה. התנועה הזו גורמת לפגיעה באחת מהרצועות באזור לפעמים אף למספר רצועות יחד. פגיעה כזו יכולה להכאיב מאד ולהוביל לשיקום לא קצר, לפעמים מספר שבועות, ולפעמים אפילו מספר חודשים. במקרים של פגיעה מסיבית יהיה צורך לעבור ניתוח. החדשות הטובות הן שניתן להתגבר על הפגיעה הזו בטיפול נכון, אך לאחר מכן לצערנו, יש סבירות גבוהה לנקע נוסף. אנשים שנקעו את הקרסול מספר פעמים מתלוננים לפעמים על חוסר יציבות בפעילויות ספורט. השיקום של הקרסול יהיה מקיף ויסודי ויכלול גם חיזוק של שרירי כף הרגל והשוק ושיפור השליטה המוטורית של הרגל. נשאף לחזק את הרגל, להתגבר על הפגיעה ולמנוע פגיעה עתידית. 

 

כאב ברגל בבסיס עצם המסרק החמישית – כאב ממוקד ומאד לא נעים שנרגיש באמצע כף הרגלה. הכאב נגרם לרוב מנקע בקרסול שגרם לשבר של בסיס עצם המסרק החמישית. בחלק מהמקרים תפגע אספקת הדם באזור וזה יגרום לכאבים כרוניים ולפגיעה בתפקוד. גם פה, במקרים מסוימים יידרש ניתוח.
שברי מאמץ – נוצרים בעקבות עומסים מוגזמים על כף הרגל. יכולים לקרות בעקבות ריצה למרחקים ארוכים, נשיאת משקלים כבדים ולעיתים גם הריון. כל אלה יכולים לגרום לשבר מאמץ בבסיס עצם המסרק החמישית. מדובר בכאב שיכול להיות תמידי אך גם יכול לבוא וללכת בהתאם למאמץ שאנחנו מפעילים על כף הרגל. גם כאן, הבעיה באספקת הדם לאזור מעכבת את תהליך הריפוי והטיפול יכול להיות ארוך ומורכב.

דלקת של גיד הפרונאוס הקצר - כאב באזור בסיס המסרק החמישי יכול להיגרם גם בגלל דלקת. דלקת שאנחנו פעמים רבות לא יודעים מה מקורה ולרוב תתפתח בצורה הדרגתית.  האופן שבו נטפל בכאבים באזור הבסיס המרסק משתנה בעקבות האבחנה. במקרה של שבר, נעבוד קודם על איחוי השבר ולאחר מכן על תרגילי חיזוק. לעומת זאת טיפול בדלקת יכלול מההתחלה תרגילי חיזוק בעצימות גבוהה. 

 

דלקת בגידים הפרונאלים – כאב ברגל המופיע מאחורי הפטישון (העצם הבולטת בצד החיצוני של הקרסול). דלקת של הגידים הפרונאלים נוצרת בדרך כלל כתוצאה מעומס גדול מדי. רצים למרחקים ואנשים העוסקים בספורט הדורש שינויי כיוון, כמו כדורגל, כדורסל או טניס עלולים לסבול מהדלקת הזו לעיתים תכופות. לפעמים ספורטאים יחזרו לעסוק בספורט מהר מדי ולא יתנו לדלקת הזדמנות להחלים. 

 

דלקת של גיד הטיביאליס פוסטריור – שריר הטיביאליס פוסטריור שריר מרכזי ומשמעותי שחשוף לפגיעה. הוא מתחיל בשוק, ונמשך עד לכף הרגל. הגיד של השריר עובר מאחורי הפטישון, בצד הפנימי של הקרסול מתחבר לעצמות כף הרגל באזור הקשת. נרגיש את הדלקת הזו בכאב בצד הפנימי של הקרסול ובקשת כף הרגל.  בחלק מהמקרים, אחרי טיפול ספציפי הכולל גם הרבה תרגילים, נמליץ על שימוש במדרסים שיכול לעזור להפחתת כאבים.  

 

תסמונת התעלה הטרסלית –  מאופיינת בתחושת כאב ונמלול מתחת לפטישון לאורך הקשת ובעקב כך הרגל. במקרים רבים הדלקת תתפתח כלומר באופן ספונטני ללא סיבה נראית לעין, לעומת זאת יש מקרים שבהם ניתן לזהות את הסיבה לבעיה. במקרה הזה נשאף לגלות מה מקור הבעיה כי זה מאד ישפיע על אופן הטיפול. בחלק מהמקרים ניתן להיעזר בכדורים אנטי-דלקתיים. בכל המקרים  הטיפול יתמקד בחיזוק של שרירי כף הרגל במטרה לבנות יכולת טובה יותר לשאת עומסים.

דלקת הגידים המיישרים של האצבעות –  הגידים המיישרים של האצבעות כשמם כן הם -  ממוקמים ממש לתחילת האצבעות והכאב בהם יכול להיות ממש לא פשוט . אם אתם סובלים מהדלקת הזו יגרם לכם בכאב בכף הרגל בזמן תנועת הרמה של כף הרגל למעלה. 

שבר מאמץ של עצמות המסרק –  שבר מאמץ נפוץ הנגרם לרוב מהליכה או ריצה. כדי לאפשר לשבר להתאחות נאלץ לאפשר לכף הרגל מנוחה והורדה במאמץ, בעומס ובמשקל שהיא נושאת. במקרים קשים תיאסר נשיאת משקל על הרגל למשך תקופה.

 

דורבן –  אחד מהמקרים השכיחים ביותר הוא הדורבן. מקור השם הוא בצמיחה של זיז עצם קטן הנראה כמו קוץ. גם פה במקרים רבים הסיבה היא דלקתית. במקרה הזו תפתח דלקת הנוצרת בגלל התנוונות של רקמת הפסיה הפלנטרית (רקמה בעקב והולכת קדימה לאצבעות ותפקידה לתמוך בקשת כף הרגל). הדלקת הזו עלולה להגיע בעקבות תנועה לא נכונה שהתקבעה וחוזרת שוב ושוב. 

מטטרסלגיה –   כאבים חדים או תחושה של שריפה בכריות כף הרגל. הכאב הזה מופיע מעומס יתר על כפות הרגליים לרוב בעקבות ספורט. לפי מידת החומרה של המצב נדע כיצד לטפל. לרוב נמליץ גם התאמת נעליים נכונות היכולות להקל על התסמינים הכואבים. 

מורטון נוירומה –  כאב המופיע מעל אצבעות הרגליים. הכאב נובע מעומס מוגזם שמשפיע על עצב העובר בין עצם המסרק השנייה לבין עצם המסרק השלישית, שנגרם לו נזק משמעותי נרגיש כאב מעל האצבעות. גם במקרה הזה כאב נובע מעומס של ספורט כגון הליכה או ריצה ונשיאת משקלים בעצימות גבוהה. טיפול בגלי הלם יכול לעזור במקרה זה. אפשרויות טיפול נוספות הן זריקות סטרואידים, ובמקרה שהן לא משפרות את המצב אז יש לפנות לניתוח.

דלקת גיד האכילס – דלקת בחיבור של גיד האכילס. באופן יחסי היא קלה לזיהוי כי היא מורגשת בעיקר בחלק האחורי של העקב. דלקת גיד האכילס תתאפיין לפעמים בכאב בא והולך ולעיתים בכאב תמידי. הכאב עלול להחמיר בריצה או הליכה ובמקרים קשים אפילו בעמידה. 

ראינו שיש המון סוגי כאבים בכפות הרגליים. אם אתם חווים כאבים חזקים או חלשים, פנו לעזרה בהקדם האפשרי. כפות הרגלים הם הבסיס והקרקע שלנו ועלינו לדאוג לטפל בהם. אל תכאבו, טפלו בזה. הזמן הכי טוב להתחיל הוא אתמול, הזמן השני הכי טוב להתחיל הוא עכשיו.