כיום קיימת מודעות רבה לחשיבות שילוב פעילות גופנית כחלק מסדר יום שגרתי - על מנת להיאבק באורח החיים המנוון של האדם המערבי הממוצע. עוסקים בספורט בצורה מקצועית? מקפידים על ביצוע אימונים ספורטיביים בקביעות? כך תגנו על כפות הרגליים שלכם ועל הגוף כולו מליקויי יציבה על השלכותיהם השונות. מדרסים לנעלי ספורט: מומחי אורטוקל מסבירים על הצורך, הערך ועל תרומתם לשיפור ביצועי המתאמן בשלל ענפי האימון.

חיוניות המדרסים בנעלי ספורט במהלך פעילות גופנית

עיסוק בפעילות גופנית בענפי הספורט השונים גורם להפעלת לחץ רב על כפות הרגליים, המפרקים ועמוד השדרה. מבנה גוף האדם אמנם מותאם לבלימת זעזועים: החל מעמוד שדרה מפותל ולא ישר, מפרקים רבים ורקמות בעלות יכולת ספיגה לחלוקת העומסים בגוף. כך למשל אם עמוד השדרה היה עשוי כחלק אחד ולא כחוליות-חוליות בעלות טווח תנועה רחב - עם כל קפיצה היה הגוף סופג זעזועים חמורים עד לפגיעה אקוטית במערכות השונות.

עם זאת, למרות המבנה הגאוני של הגוף שנועד להפחית למינימום ספיגת זעזועים חיצוניים - פעילויות ספורטיביות מאומצות מפעילות מאמץ רב על חלקי הגוף השונים ומפנות לכיוון הרגליים וכפות הרגליים לחץ אדיר. לחץ זה מתנקז באזור כף הרגל ועלול לגרום לעייפות באזור, לליקויים במנח כף הרגל ולבעיות יציבה שלהן השלכות שליליות על איברים ומערכות נוספים.

פעילויות גופניות מאומצות כדוגמת ריצה או קפיצה מכפילות את משקל הגוף פי כמה וכמה וכפות הרגליים נדרשות להתמודד עם עומס רב.

נעלי ספורט נועדו כדי להעניק תמיכה לכף הרגל ולבלום זעזועים בזמן מאמץ. עם זאת, עבור מתאמנים רבים נעלי ספורט אינן מספקות והם נדרשים לשכבת הגנה ובלימה נוספת כבסיס יציב ותמיכה בשעת פעילות.

מדרסים לנעלי ספורט מפחיתים ומחלקים את העומס הרב על כפות הרגליים, מגינים על כפות הרגליים ומשפרים ביצועים באופן משמעותי בהתאם ליציבה נכונה ומנח כף רגל תקין.

מדרסים מיוחדים לספורט

האם אני זקוק מדרסים לנעלי ספורט?

על פי מומחי אורטוקל, מדרסים לנעלי ספורט הם אביזר מומלץ עבור מתאמנים ברמת עצימות גובהה, בייחוד אצנים, שחקני כדורגל וכדורסל וכן ספורטאים העוסקים בקפיצה לגובה במהלך אימוניהם. 

חשוב להבין כי אנשים שמתאמנים באופן קבוע ובעצימות גבוהה וכל שכן מי שעוסק בספורט בצורה מקצועית - חשופים לסיכון משמעותי לפתח בעיות יציבה וכאבים באזורים שונים של הגוף: ברגליים, בגב, בצוואר ובכתפיים. חיוני להשתמש במדרסים לנעלי ספורט עוד טרם הופעת סימפטומים של ליקויי יציבה ופגיעות על מנת לצמצם סיכונים ולמנוע את הופעתם. מדרסים לנעלי ספורט יאפשרו להקדים רפואה למכה ולמנוע נזקים בכפות הרגליים בעלי השפעה שלילית על מפרקים, שרירים, רצועות, גידים, סחוסים, עצבים ואיברים פנימיים בגוף.

מומחי אורטוקל מדגישים כי נוסף על שימוש במדרסים לנעלי ספורט יש לוודא כי קיימת הלימה בין רמת הכושר הגופני של המתאמן לבין מערך האימונים אותו הוא מקיים וכן שהפעילות הספורטיבית כוללת תרגילי חיזוק ותמיכה במערכת השריר-שלד.

עם הופעת כאבים או אם המתאמן סובל מבעיה אורטופדית ידועה, יש לפנות לייעוץ אצל אורטופד על מנת לזהות את מקור הבעיה ולמצוא פתרון איכותי למניעת החמרת המצב ולשיפור יכולות המתאמן כאשר טיפול פיזיותרפי מהווה פעמים רבות אמצעי יעיל לשיפור המצב התפקודי.

איך לבחור מדרסים לנעלי ספורט?

רמת קשיחות

שוק המדרסים מציע שני סוגי מדרסים עיקריים: מדרסים קשיחים המיועדים לייצוב כף הרגל במקרה של מנח לקוי: כך לדוגמה כאשר קיימת קריסה של כף הרגל כלפי חוץ או כלפי פנים וכן כאשר העקב אינו יציב, ישנה היפר-גמישות בכף הרגל או במקרים של פלטפוס. 

לעומת זאת, עבור מתאמנים וספורטאים קיימים מדרסי סיליקון גמישים ורכים המתאימים את עצמם למבנה כף הרגל של המשתמש ואחראים לבלימה מוגברת של זעזועים. רמת הקשיחות תשפיע מאוד על ביצועי המדרס ולכן יש צורך באיזון בין רמת רכות המדרס לקשיחותו ולהתאמת אופי המדרס לצרכי המשתמש.

התאמה לסוג הנעל

יש לבחור מדרסים המתאימים לנעל הספציפית אות הנועלים בזמן אימוני הספורט. שימו לב כי במידה ושימוש במדרס לנעל ספורט לא היטיב עם המשתמש, מומלץ לנסות סוג אחר של מדרס ו'לשחק' ברמת הגמישות. שימו לב כי מדרסים עלולים לצמצם את החלל בתוך הנעל כך שלעיתים יהיה צורך לרכוש נעלי ספורט במידה יותר גדולה על מנת לחוש בנוח בנעילת הנעליים עם המדרסים.

מדרס מלא או חלקי 

חשוב לדעת כי קיימים סוגי מדרסים שנועדו לתמוך באזורים שונים בכף הרגל: ניתן לקנות מדרס מלא לתמיכה בכל חלקי כף הרגל או מדרס חלקי שנועד לתת תמיכה ממוקדת לאזור קשת כף הרגל, העקב או האצבעות.

בנוסף לעיתים יידרש המתאמן לרכוש מדרס העשוי מספר שכבות כדי למקסם את רמת התמיכה ולסייע במצבים של בעיות רפואיות אורטופדיות.

מהי תדירות ההחלפה המומלצת של מדרסים לנעלי ספורט?

בחירת מדרס מתאים

מידת העמידות והיעילות של מדרסים לנעלי ספורט היא נתון משתנה התלוי בסוג המדרס, סוג הפעילות הגופנית, עצימות האימון ומבנה כף הרגל של המתאמן. בעלי בעיה מבנית בכף הרגל או בשימוש בנעל ספורט באיכות ירודה - חשוף המדרס יותר לבלאי מהיר. כאן חשוב להשקיע במוצר איכותי ולהתאימו במדויק לצרכי המתאמן ולסוג הנעל.

מקובל לחשוב שמדרסים קשיחים הם בעלי אורך חיי מדף ארוכים יותר, עם זאת, מדרסים קשיחים אינם מתאימים לכל סוגי הצרכים ולעיתים דווקא מדרס רך מחומר איכותי יסייע בבלימת זעזועים מיטבית עבור המתאמן. לכן מומלץ להחליף מדרסים כאשר הם מתבלים ולא לקנות מדרס במבנה בלתי מדויק לסוג השימוש.

לסיכום

מדרסים לנעלי ספורט תומכים בכף הרגל בזמן אימון ספורטיבי לצורך תמיכה, בלימת זעזועים הנובעים מפעולות עצימות וטיוב ביצועים. בבחירת המדרס האופטימלי יש לבחון את מידת ההתאמה לצרכי המשתמש, את מספר השכבות, את היכולת האלסטית והזיכרון של המדרס וכן את התאמתו למבנה ומידת נעל הספורט. ספורטאים? מתאמנים על בסיס יומי? מומלץ לכם לרכוש מדרסים לנעלי ספורט מחברה אמינה העוסקת בציוד אורטופדי מותאם לספורטאים ולמתאמנים.