כאבי ברכיים הם תופעה נפוצה באוכלוסייה הפוגעת הן בגברים והן בנשים בכל היקפי הפעילות. ממה נגרמים כאבי ברכיים? מהו מבנה הברך שלכם? איך ניתן להפחית או למנוע לחלוטין כאבי ברכיים? אתם שואלים - מומחי אורטוקל עונים. כאבי ברכיים: תסמינים, אבחנה ודרכי טיפול אפקטיביות.

על הפרק: כאבי ברכיים

כאבי ברכיים או בשמם המקצועי Knee Pain, נפוצים בקרב ישראלים רבים המדווחים על רמות פגיעה שונות באיכות החיים. מדובר בלקות נפוצה שפוגעת בבני גילאים שונים ונובעת ממספר סיבות אפשריות. כדי להבין מהו מקור הכאב חשוב להתחקות אחר מבנה הברך וסוגי הפגיעות השונות.

ממה נוצרים כאבי ברכיים

כדי להבין את מקור הבעיה חשוב שנלמד תחילה על הרקע האנטומי של מבנה מפרק הברך:

המבנה האנטומי של הברך

הברך היא שמו של המפרק המחבר בין השוק לעצם הירך. פיקת הברך ממוקמת בחלק הקדמי של המפרק ומאפשרת את הנעתו. אזורי החיבור בין עצמות הברך השונות מצופים ברקמה סחוסית המצמצמת את החיכוך ומאפשרת ביצוע תנועה חלקה.

כאשר חלקים שונים במפרק הברך נשחקים או נפגעים, החיכוך בין עצמותך הברך גדל והאדם חש בכאב בביצוע פעילויות שונות.

להלן מבנים שונים בברך העשויים להיפגע:

  • הרצועות הסובבות את הברך - 2 רצועות צולבות בחלק הקדמי ובחלק האחורי וכן 2 רצועות צידיות.
  • הגידים הסובבים את הברך - גיד הקוודריספס, גיד הפטלה מלפנים וגיד התאומים וההמסטרינג מאחור.
  • המיניסקוסים במפרק הברך - בברך 2 מיניסקוסים שתפקידם לספוג זעזועים, לתרום ליציבות הברך ולחלק את העומסים. 
  • הקפסולה המפרקית העוטפת את הברך - רקמה שעוטפת את מפרק הברך ומכילה את הנוזל הסינוביאלי שהוא נוזל סיכה האחראי להפחתת החיכוך באזור.

כאבי ברכיים - גורמים נפוצים

שחיקה

עם הגיל ובהתאם לרקע של פגיעות במפרק ישנו תהליך של שחיקת הסחוס באזור מפרק הברך זאת, בליווי של תהליך דלקתי - מהווים גורמים מובהקים להידרדרות ברמת תפקוד הברך ולכאבים באזור.

בנוסף, גם הגידים והמיניסקוסים עלולים לעבור תהליך של שחיקה עקב התאוששות לקויה לאחר מאמץ או עקב חבלה. השחיקה עלולה להתרחב עד לקרע של המיניסקוסים דבר שכמובן מגביל את התנועה וגורם לכאבי ברכיים.

טראומות

פגיעות טראומטיות הן גורם נפוץ לכאב ברכיים כתוצאה מחבלות הגורמות לשבר סביב הברך, בירך או בשוק וכן לפריקה של פיקת הברך שהיא תופעה שכיחה יחסית. פריקה של העצם עצמה היא תופעה נדירה יותר המתרחשת כתוצאה מנפילה מוגבה או מתאונה חמורה.

טראומות נוספות בברך עשויות לכלול קרע בגיד, ברצועה או במיניסקוס כתוצאה מחבלה.

כאבים בברך לאחר אימון ספורט

פגיעה דלקתית 

פגיעות דלקתיות נפוצות בברך הן:

  • גאוט - דלקת הנוצרת כתוצאה משקיעה של גבישי חומצה אורית במפרקים שונים בגוף.
  • דלקת מפרקים שגרונית - מחלה אוטואימונית המתבטאת בעיקר בדלקות חוזרות ונשנות באזורי המפרקים השונים.

פגיעה התפתחותית

קיימות מספר פגיעות התפתחותיות העשויות להוביל לפגיעה במבנה הברך:

  • פגיעת סחוס מולדת או התפתחותית - תסמיני תופעה זו עלולים להופיע בקרב ילדים שנות הגדילה ובקרב מבוגרים, פגיעה זו מתמקדת בסחוס במפרקי העצמות בברך.
  • אוסגוד שלאטר - פגיעה המתבטאת באזור האחיזה של הגיד בעצם והיא מאופיינת בנפיחות וכאב במקום זה. תופעה זו נפוצה בילדים ובני נוער בשנות הגדילה.

כאב המוקרן לאזור הברך

לעיתים כאבי ברכיים עשויים לנבוע מכאב באזור אחר המוקרן לברך כתוצאה מפגיעה באזור הירך או בעמוד השדרה. זיהוי מקור הכאב יתבצע על ידי בדיקת רופא.

אבחון כאבי ברכיים

מומחה אורטופדיה יתשאל את המטופל על מנת לגבש תמונת מצב מדויקת. בתהליך האבחון הוא ינסה לאתר את מקור הכאב על פי מספר מאפיינים:

איפה מורגש הכאב?

להלן מיקומים אפשריים: בקדמת הברך, בחלק הפנימי, החיצוני, מאחור, מלפנים או במבנה מסוים בברך כגון באזור הפטלה (פיקת הברך).

מה הרקע לכאב?

להלן אירועים נפוצים: נפילה, חבלה או מאמץ גופני מוגזם.

איך מורגש הכאב?

להלן צורות אפשריות: כאב חד או הדרגתי, רמת כאב החל מכאב עמום ועד לכאב חריף וטורדני, גורמי הקלה או החמרה של הכאב, משך זמן הכאב והקרנה של הכאב.

האם ישנם תסמינים נלווים?

כגון: חום מקומי או כללי, נפיחות באזור הברך, חוסר יציבות, קריסה או נעילה של הברך, "קליק" בזמן תנועה בברך ועוד.

בדיקות משלימות לאחר בירור ראשוני

במידה והרופא יראה צורך, לאחר בירור ראשוני לגבי סיבת ומקור הכאב ישלח האורטופד את המטופל לביצוע בדיקות נוספות כגון בדיקות דם ובדיקות דימות.

בקבלת תמונת הברך המלאה של המטופל, יוכל האורטופד להמליץ על דרך טיפול מתאימה או להפנות את המטופל למומחה שונה לקבלת חוות דעת מקצועית נוספת.

לעיתים, לצורך טיפול בבעיה יתאים האורטופד מדרסים אורטופדיים למטופל מה שיחלק את העומס על הברך וימנע את השחיקה המתמדת של הסחוס.

כאבי ברכיים - דרכי טיפול

במקרים רבים כאבי ברכיים עשויים לחלוף לאחר הקפדה על מנוחה והימנעות ממאמצים ברמת עצימות גבוהה מדי. טיפולים מקומיים שיסייעו במקרים אלו הם: פיזיותרפיה ייעודית, קומפרסים חמים או קרים על אזור הברך, חבישה ונטילת תרופות נוגדות דלקת ו/או משככי כאבים.

גבר אופס את הברך אחרי תחבושת אלסטית

במקרים בהם אירעה פגיעה משמעותית בברך, עשוי מומחה כאבי ברכיים להמליץ על טיפולים אפקטיביים נוספים כגון:

  • הזרקת סטרואידים והזרקות תוך מפרקיות נוספות כגון: חומצה היאלורונית או פלזמה עשירת טסיות.
  • קיבוע כגון גבס, סד או תומכים וכן הנחיות להגבלה בדריכה ובניידות.
  • במקרי זיהום: טיפול אנטיביוטי ואף כירורגי להסרת הרקמה הנגועה.
  • במידה וחלה פגיעה במבנה הברך יתכן וניתוחים להחלפה או שחזור יוכלו למנוע את כאבי הברכיים. כך לדוגמה: ניתוחים זעיר פולשניים משמרי מפרק.
  • טיפול תרופתי ראומטולוגי במרים בהם המטופל סובל מדלקת ראומטית.
  • ניתוחים להחלפת מפרק הירך באופן חלקי או מלא.

זמן ההתאוששות לאחר טיפול בכאבי ברכיים 

מטופלים רבים שואלים תוך כמה זמן הם יוכלו לחזור לעצמם מגמר הטיפול. התשובות לכך נחלקות לפי סוג הפגיעה בברך וכמובן - סוג הטיפול. ישנם מקרים בהם הבעיה חולפת תוך ימים או שבועות מספר, לעומת בעיות מורכבות יותר בהן תהליך ההחלמה עשוי לארוך אף מספר חודשים.

האם כאבי ברכיים יכולים לחזור?

אורח החיים המודרני משפיע בהחלט על הופעתן החוזרת ונשנית של כאבי ברכיים בקרב מטופלים שונים. לעיתים, כדי לפתור את הבעיה מהשורש יהיה צורך לסגל הרגלי פעילות גופנית מותאמת כחלק מהשגרה ולעבור לצריכת תזונה מאוזנת.

טיפים למניעת כאבי ברכיים

מומחי אורטוקל - המרכז לאביזרים אורטופדיים, ממליצים על מספר פעולות נחוצות ושינויי הרגלים כדי להפחית ולמנוע כאבי ברכיים:

  1. שמרו על אורח חיים בריא הכולל שינה מספקת, הימנעות ממשקל עודף והקפדה על מעקב רפואי תדיר.
  2. בצעו פעילות גופנית המותאמת ליכולת הפיזית שלכם.
  3. שלבו תרגילי גמישות וחיזוק שרירים בפעילות הקבועה שלכם.
  4. נעלו נעליים נוחות בעלות התאמה ארגונומית למנח כף הרגל. קיימת עדיפות לנעילת נעליים הכוללים מדרסים אורטופדיים לתמיכה בכף הרגל, חיזוק שיווי המשקל והגנה על הברכיים.

לסיכום

כאבי ברכיים הם תופעה נפוצה אותה יש לאבחן על ידי מומחה ספציפי להתאמת דרך הטיפול הנפוצה. בכל מקרה של כאב חזק או כל כאב הנמשך מעבר למספר ימים - חשוב מאוד לפנות למומחה בתחום האורטופדיה על מנת שיזהה את מהות הבעיה ויפנה אתכם לקבלת טיפול מתאים למניעת הכאב.